При изследванията ми върху българската апокрифна литература от
Средновековието, се натъкнах на eдна интересна хипотеза, изказана за
първи път от изследователя на богомилското учение д-р М. Панчов на 17
декември 1906 г. на сказка, изнесена пред софийското дружество
“Славянска беседа”.
Д-р
Панчов изтъква, че ако в Европа има “реформаторски учения”, чиято
най-значима и крайна експликация са “хусистите” (ХV в.) и
“протестантите” (ХVІ в.), е необходимо да се отчете, че
“реформаторската европейска култура” има своята изходна точка при
“първите реформатори в Европа – българските богомили”.
“Личи
връзката на богомилството с по-сетнешните реформаторски учения в
Европа, чиито създатели, по този начин, се явяват ученици на първите
реформатори в Европа – българските богомили” (За богомилите., В:
Библиотека на Славянска Беседа, т. ІІ, кн. 3, с. 101, С. 1907).
Ще
рече, според разбирането на д-р Панчов – така, както аз го дешифрирам –
е възможна “обратна рецепция”. С други думи, възможно е историята на
европейската реформация (в лицето на хусисти и протестанти), да спомогне
отново да се препрочете “богомилския дискурс”.
Защо е необходимо това?
Все
още представите ни за богомилството, които са изградени от
контра-религиозната полемика на догматиката към ереста, са основни
източници за разбиране на богомилството. Сиреч, изследователите на
богомилството, все още са в плен на “контра-религиозната” полемика между
догма и ерес. Фокусирането в “полемиката” на чисто теологични въпроси,
се явява обаче потискане на изследването дали в богомилството има
зародиш на естетически модел.
Съгласно
идеята на д-р Панчов Европейската Реформацията (VІ-ХVІ в.в.) би могла
да ни даде “речник”, чрез който да потърсим какво различава богомилската
ерес, от останалите средновековни ереси, а именно, че това е не просто
една от многото средновековни ереси (подобно арианство, несторианство,
павликянство и т.н.), а е “първа реформация” в Европа, още от Х в.
Ала
тук идва и проблема. Ако това е така, тогава – предвид факта, че
протестантската реформация създава нов “културен речник” – питането е:
кой е “културния речник” на богомилската реформация?
През
1937 г. младия немец Ото Ран публикува книгата си “Кръстоносният поход
срещу Граала”. Ран е омаян от катарството и крепостта Монсегюр, не
по-малко от авторите на “Светата кръв и свещеният Граал” С. 2005.
Йожен Ару и Пеладан прегръщат двете основни тези, осветени от Ото Ран:
- „всички трубадури са били катари, всички катари са били трубадури”
- „куртоазната реторика е била тайния език на ереста” (Дени дьо Ружмон. Любовта и Западът, с. 342. )
Ото Ран умира мистериозно в Алпите.
За
съжаление, предположението на Ран за таен превод на еретичните понятия
на катарите чрез естетическата реторика на трубадурската поезия и оттук -
формирането на първоначалата на европейската средновековна поетика -,
никога не е било изследвано задълбочено, независимо от опитите в книгата
„Любовта и Западът“ на Дени дьо Ружмон, любимец на Андре Жид…
Няма коментари:
Публикуване на коментар